NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE SIELANKOWO
STATUT
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE 3
ROZDZIAŁ 2. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA 4
ROZDZIAŁ 3. SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA 6
ROZDZIAŁ 4. BEZPIECZEŃSTWO 11
ROZDZIAŁ 5. WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI 16
ROZDZIAŁ 6. ORGANY PRZEDSZKOLA 18
ROZDZIAŁ 7. ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA 21
ROZDZIAŁ 8. DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA 23
ROZDZIAŁ 9. OPŁATY 24
ROZDZIAŁ 10. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA 26
ROZDZIAŁ 11. WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA 30
ROZDZIAŁ 12. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 34
ROZDZIAŁ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Przedszkole jest placówką niepubliczną, ogólnodostępną.
2. Jego nazwa brzmi: Przedszkole Niepubliczne „Sielankowo”.
3. Siedziba Przedszkola znajduje się na ul. Pańskiej 15 w Rąbieniu, ul. Piaskowej 56/58 i ul. Sportowej 29/31w Aleksandrowie Łódzkim.
4. Przedszkole posiada swoje logo.
5. Organem prowadzącym jest firma
ZASTOSOWANIA IT
Krzysztof Nowak
91-850 Łódź ul. Marysińska 88A m. 103
REGON: 471422153 NIP: 726-168-92-11
którego pełnomocnikiem jest Małgorzata Jasińska – Nowak
6. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
7. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu tj. Przedszkole Niepubliczne Sielankowo.
8. Przedszkole używa pieczęci o treści: Przedszkole używa pieczęci o treści:
Sielankowo
Przedszkole Niepubliczne
95-071 Rąbień, ul. Pańska 15
95-070 Aleksandrów Łódzki, ul. Piaskowa 56/58 i ul. Sportowa 29/31
kom. 664953466
REGON: 101478255 NIP: 726-168-92-11
§ 2 Zadania organu prowadzącego
1. Organ prowadzący przedszkole nadaje statut oraz wprowadza zmiany w statucie zaproponowane przez dyrektora przedszkola.
2. Odpowiada za działalność przedszkola. Do zadań organu prowadzącego należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci objętych kształceniem specjalnym;
3) wykonywanie remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej przedszkola;
5) wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów wychowania przedszkolnego oraz wykonywania innych zadań statutowych;
6) nadawanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego;
7) ustalanie czasu pracy przedszkola i przerw w pracy przedszkola;
8) zatrudnia dyrektora.
3. Organ prowadzący przedszkole współpracuje z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem w zakresie wynikającym z przepisów prawa oraz z dyrektorem przedszkola w zakresie wskazanym w statucie.
4. Osoba fizyczna prowadząca przedszkole może zajmować stanowisko dyrektora przedszkola.
§ 3 Podstawy prawne
Przedszkole działa na podstawie:
• Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737) i przepisów wydanych na podstawie ustawy w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych.
• Rozporządzeń wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, dotyczących placówek niepublicznych,
• Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 942 z późniejszymi zmianami),
• Wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego nr ED.4430.1.12 Przedszkole Niepubliczne „Sielankowo” w Rąbieniu,
• ED.4430.1.24.2014 Przedszkole Niepubliczne „Sielankowo” w Aleksandrowie Łódzkim
• Niniejszego statutu.
§ 4 Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola
1. Działalność przedszkola jest finansowana z dotacji przekazywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz z opłaty stałej wnoszonej przez rodziców.
2. Wysokość opłaty stałej określa organ prowadzący przedszkole.
3. Przedszkole może pozyskiwać środki z innych źródeł.
4. Przedszkole może otrzymywać darowizny.
ROZDZIAŁ 2. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 5 Cele i zadania
1. Celem funkcjonowania przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. W efekcie takiego wsparcia dziecko powinno osiągnąć gotowość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Przedszkole pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców (opiekunów prawnych).
2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
3. Przedszkole umożliwiania dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
4. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zapewniać opiekę i kształcenie specjalne dla dzieci niepełnosprawnych.
5. Najważniejsze cele i zadania:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi), różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców (opiekunów prawnych) za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców (opiekunów prawnych), realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej dzieci;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
18) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy;
19) zapewnienie opieki, wychowania i kształcenia specjalnego niepełnosprawnym wychowankom.
ROZDZIAŁ 3. SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§ 6 Sposób realizacji podstawy programowej
1. Przedszkole prowadzi planowy proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci na podstawie programów wychowania przedszkolnego zawierających podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zalecanych warunków i sposobu jej realizacji.
2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program opracowany samodzielnie lub z zespołem nauczycieli lub program innego autora (autorów).
3. Dyrektor ustala zgodność programu z podstawą programową oraz dostosowanie programu do potrzeb i możliwości dzieci dla których jest przeznaczony. Czynność tę może dyrektor przeprowadzić osobiście lub powołać do tego celu zespół nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych lub może skorzystać z opinii wystawionej przez doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego.
4. Program może wykraczać poza podstawę programową wychowania przedszkolnego.
5. Dyrektor dopuszcza program po uprzednim zasięgnięciu opinii pracowników pedagogicznych
6. Programy dopuszczone w przedszkolu stanową zestaw programów wychowania przedszkolnego.
7. Nauczyciele planują pracę z grupą przedszkolną w oparciu o dopuszczony program, z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb i możliwości dzieci oraz preorientacji zawodowej, która ma na celu zapoznanie z zawodami, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień.
8. Wspomaganie rozwoju dziecka realizują nauczyciele wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Podstawową formą aktywności jest zabawa.
9. W trakcie realizacji procesu edukacyjnego nauczyciele stosują uznane, pedagogiczne metody, zasady i formy wychowania przedszkolnego odpowiednie do wieku, potrzeb i możliwości dzieci.
10. Ponadto, w toku bieżącej pracy nauczyciele indywidualizują sposób oddziaływania i udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb oraz możliwości każdego dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
11. Nauczyciele systematycznie informują rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę gotowości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
12. Dyrektor przedszkola wydaje rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w formie pisemnej do 30 kwietnia. Wzór informacji określają odrębne przepisy.
13. W przypadku dziecka mogącego rozpocząć naukę w szkole podstawowej w wieku 6 lat, informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) złożony nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok szkolny, w którym może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
14. Informację o gotowości szkolnej dziecka przygotowuje się na podstawie dokumentacji obserwacji pedagogicznych.
§ 7 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej na podstawie rozpoznania potrzeb dziecka oraz wyników czynności prowadzonych na wniosek lub za zgodą rodziców przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
2. Nauczyciele przedszkola, przy wsparciu specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, mają obowiązek prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne w celu:
1) rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
3) wczesnego rozpoznania u dzieci dysharmonii rozwojowych;
4) rozpoznania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci;
5) podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania.
3. Obserwacje to proces ciągły, a dokumentowanie spostrzeżeń prowadzone jest dwa razy roku. Każde dziecko posiada indywidualną dokumentację.
4. Po obserwacjach wstępnych, w każdym roku szkolnym, nauczyciele formułują indywidualne wnioski odnoszące się do potrzeb dziecka, jego trudności, deficytów, zdolności, zainteresowań.
5. Jeżeli w toku obserwacji pedagogicznych nauczyciele ustalą dziecku indywidualne wnioski, o których mowa w ust. 4, udzielają natychmiast pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
6. Dyrektor planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w następujących formach:
1) zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla dzieci szczególnie uzdolnionych;
2) zajęcia specjalistyczne:
a) korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
b) logopedyczne dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
c) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym,
d) inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola;
3) porady i konsultacje.
7. Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania ustala dyrektor przedszkola w ramach posiadanych etatów specjalistów oraz środków przyznanych przez organ prowadzący przedszkole.
8. Nauczyciele i specjaliści realizujący formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka dwa razy w roku.
9. W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
10. Przedszkole realizuje także opinie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
11. Przedszkole w miarę potrzeb realizuje orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na podstawie odrębnych przepisów.
12. Przedszkole na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej może organizować zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
13. Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar godzin i okres udzielania tej pomocy.
14. Przedszkole udziela także pomocy rodzicom oraz nauczycielom polegającej na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
1) porady;
2) konsultacje;
3) warsztaty;
4) szkolenia.
17. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i odpłatne w ramach opłaty stałej.
18. W przedszkolu za zgodą organu prowadzącego, może być utworzony zespół wczesnego wspomagania rozwoju, z tym, że zajęcia są prowadzone na podstawie odrębnych przepisów.
§ 8 Opieka i kształcenie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
1. Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
2. Przedszkole zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
3) zajęcia specjalistyczne;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
5) integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi;
6) przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
3. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje się zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem.
4. Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Program ten opracowuje zespół na podstawie zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka.
5. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
6. Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być zatrudniani dodatkowo specjaliści i nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach w celu współorganizowania ich kształcenia i wychowania.
7. Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie edukacyjno-terapeutycznym, które będą realizowane przez specjalistów i innych nauczycieli.
8. Rodzice mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz programu edukacyjno-terapeutycznego.
§ 9 Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej
1. Przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
1) zajęcia w języku polskim lub odpowiednio w języku mniejszości narodowej, etnicznej lub językowej zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
3) nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione. Oświadczenie może być także wyrażone poprzez zawarcie z przedszkolem umowy o korzystanie z usług przedszkola, gdzie jest adnotacja na temat nauczania religii.
2. Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych i buduje normy postępowania oparte na wartościach poznanych przez dzieci i objaśnionych przez nauczycieli w toku pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Dzieci należące do mniejszości narodowych, etnicznych i językowych mają prawo do równego traktowania, statutowych praw i obowiązków oraz zachowania własnej tożsamości językowej oraz kulturowej w sposób określony w odrębnych przepisach.
4. Dzieci niebędące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.
Przedszkole realizuje zasady edukacji włączającej, która stawia sobie za cel wyposażenie dzieci w kompetencje niezbędne do kształtowania społeczeństwa włączającego czyli takiego, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu, sytuacji społecznej są pełnoprawnymi członkami społeczności
§ 10 Organizacja zajęć dodatkowych
1. Przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
2. Rodzaj zajęć dodatkowych oraz ich częstotliwość jest uzgadniana z organem prowadzącym na początku roku szkolnego.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.
4. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
5. W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci. Osoba ta odbiera dzieci od nauczyciela i oddaje je po zakończeniu zajęć.
6. Rodzice mogą ponosić dodatkowe opłaty za zajęcia dodatkowe, poza opłatą stałą.
§ 11 Warunki lokalowe, baza
1. Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1) sal przedszkolnych - miejsce prowadzenia zajęć w zakresie opieki, wychowania i kształcenia, z kącikiem jadalnym;
2) pomieszczeń sanitarno-higienicznych;
3) szatni.
2. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z miejskich placów zabaw – miejsce aktywności ruchowej i obserwacji przyrodniczych, placu zabaw na terenie przedszkola.
3. Przedszkole zapewnia odpowiednie pomoce dydaktyczne i wyposażenie dla wychowanków - bezpieczne i odpowiednie do zabawy i realizacji przyjętych programów.
4. Przedszkole umożliwia korzystanie z posiłków.
ROZDZIAŁ 4. BEZPIECZEŃSTWO
§ 12 Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku a w szczególności:
1) sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
2) wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają atesty i certyfikaty;
3) przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
4) w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
3. Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola nie posiadają wyjścia bezpośrednio na jezdnię.
4. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom (prawnym opiekunom), a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
5. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
6. W grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi doraźnie pomoc nauczyciela.
7. Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę jednego opiekuna dla grupy 15 dzieci.
8. Każde wyjście poza teren przedszkola, poza wycieczkami, dla których zakłada się kartę wycieczki, odnotowuje się w rejestrze wyjść grupowych. Sposób prowadzenia rejestru określają odrębne przepisy.
9. Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
10. Przedszkole zabezpiecza dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy poprzez ustalone standardy ochrony dzieci. W przedszkolu obowiązują następujące standardy ochrony dzieci:
1) Polityka - Przedszkole ustanowiło i wprowadziło w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jako akt wykonawczy do standardów;
2) Personel - Przedszkole monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;
3) Procedury - W przedszkolu funkcjonują zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka;
4) Monitoring - Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
11. Szczegółowe zasady i procedury dotyczące standardów, o których mowa w ust. 10 są opisane w odrębnym dokumencie.
§ 13 Postępowanie w sytuacjach szczególnych. Wypadki
1. Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców (prawnych opiekunów). W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami), korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
2. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy.
3. W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
4. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka;
2) organ prowadzący przedszkole;
3) pracownika służby bhp;
5. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
6. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
7. Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
8. Każdy wypadek odnotowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
10. Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajko terapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach z nieznajomymi, roślinami i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami, środkami chemicznymi i in.
11. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje z różnymi podmiotami np. z policją.
§ 14 Wycieczki
1. Przedszkole może organizować krajoznawstwo i turystykę.
2. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowane w formie:
1) wycieczek przedmiotowych – związanych z realizacją programu wychowania przedszkolnego;
2) krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od dzieci przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce.
3. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Wycieczki mogą być jednodniowe, na terenie kraju.
4. Wycieczkę organizowaną przez przedszkole zgłasza się dyrektorowi na druku „Karta wycieczki” zgodnie ze wzorem określonym w odrębnych przepisach.
5. Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko wychowanka oraz telefon rodzica lub rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje dyrektor przedszkola.
6. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor przedszkola, zatwierdzając kartę wycieczki.
7. Najpóźniej – trzy dni wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice dzieci. Rodzice każdorazowo na piśmie wyrażają zgodę na udział dziecka w wycieczce, za wyjątkiem wycieczek krótkich, pieszych - wyjść w celu realizacji obowiązującego programu np. na pocztę, do sklepu.
8. Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
9. Dyrektor wyznacza kierownika oraz opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.
10. Przy organizacji wycieczek liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece przedszkola, a także specyfikę zajęć i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
11. Dyrektor przedszkola może wyznaczyć na kierownika wycieczki także inną niż pracownik pedagogiczny przedszkola osobę pełnoletnią, która posiada przygotowanie odpowiednie do realizacji zadań kierownika wycieczki, w tym zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
12. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym przedszkola, wyznaczona przez dyrektora przedszkola.
13. Kierownik wycieczki w szczególności:
1) opracowuje program i regulamin wycieczki;
2) zapoznaje dzieci, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
4) zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
5) określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom;
6) nadzoruje zaopatrzenie dzieci i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
7) organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie dla dzieci i opiekunów wycieczki;
8) dokonuje podziału zadań wśród dzieci;
9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
10) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora przedszkola i rodziców, w formie ustnej terminie 1 miesiąca od terminu wycieczki.
14. Opiekun w szczególności:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu wychowankami;
2) współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu;
3) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
4) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych dzieciom;
5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
15. Rodzice dzieci mających problemy w czasie poruszania się pojazdami mechanicznymi zobowiązani są do przedłożenia instruktażu dotyczącego sprawowania opieki.
16. Kierownik wycieczki , za zgodą dyrektora przedszkola może pełnić także funkcje opiekuna wycieczki.
§ 15 Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
1. W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieciom przedszkole określa następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
1) dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice (prawni opiekunowie);
2) osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać dziecko bezpośrednio pod opiekę nauczyciela;
3) rodzice (prawni opiekunowie) mogą pisemnie upoważnić inną pełnoletnią osobę do przyprowadzania i odbierania ich dziecka z przedszkola - przedkładając upoważnienie nauczycielom prowadzącym oddział. Upoważnienie w formie pisemnej zawiera: nazwisko i imię osoby upoważnionej, adres zamieszkania, oraz serię i numer dowodu osobistego;
4) nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola lub za pośrednictwem innego pracownika przedszkola;
5) rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
6) nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie może ona zapewnić dziecku bezpieczeństwa np. istnieje podejrzenie, że ta osoba jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;
7) o każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka;
8) odmowa wydania dziecka z ww. powodu może także dotyczyć rodzica (prawnego opiekuna). W tej sytuacji nauczyciel, próbuje kontaktować się z drugim rodzicem (prawnym opiekunem) w celu odebrania dziecka oraz powiadamia o tym fakcie dyrektora;
9) rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do odbioru dziecka do czasu zamknięcia przedszkola. Jeżeli tego nie uczynią nauczyciel po sporządzeniu notatki, powiadomieniu policji i dyrektora podejmuje działanie odpowiednie do otrzymanych od wymienionych podmiotów instrukcji.
2. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu dziecka w przedszkolu rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadomieniu go przez nauczyciela. Dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
ROZDZIAŁ 5. WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI
§ 16 Formy współpracy przedszkola z rodzicami
1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Przedszkole organizuje następujące formy współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami):
1) zebrania grupowe – na początku roku szkolnego oraz w miarę potrzeb;
2) kontakty indywidualne z nauczycielami, dyrektorem (konsultacje cykliczne i organizowane wg potrzeb)
3) dyżur dyrektora – rozmowy i konsultacje z dyrektorem – raz w tygodniu, dokładny termin jest podawany rodzicom na pierwszym zebraniu;
4) zajęcia otwarte - 2 razy w roku;
5) formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców (prawnych opiekunów) takie jak warsztaty; szkolenia, porady, konsultacje prowadzone przez nauczycieli lub specjalistów;
6) uroczystości i spotkania okolicznościowe – według kalendarza imprez.
7) Pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów, opinii i informacji na obowiązujących drukach zgodnych ze wzorem MEN
8) Festyny rodzinne wg potrzeb
9) Gazetki informacyjne dla rodziców
§ 17 Prawa rodziców
3. Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
1) znajomości wartości i norm społecznych, które będą przekazywane dziecku w przedszkolu oraz udziału w kształtowaniu zachowań wynikających tych wartości;
2) zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego oraz współdziałania w jego realizacji;
3) planowych systematycznych spotkań z nauczycielami oddziału;
4) uzyskiwania na bieżąco informacji na temat swojego dziecka oraz postępów w jego rozwoju;
5) uzyskania informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka;
6) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii i wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
7) korzystania z form współpracy przedszkola z rodzicami (prawnymi opiekunami);
8) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy nauczycieli i dyrektora przedszkola, w tym także organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną przedszkola;
9) życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy o dziecku z zachowaniem tajemnicy jej treści itp.
10) Włączania się w organizację życia przedszkolnego
11) Wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola, w oparciu o tradycję środowiska i regionu
12) Uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia
13) Zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola
§ 18 Obowiązki rodziców
1. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek czuwać nad prawidłową realizacją obowiązku przedszkolnego dzieci sześcioletnich, w szczególności zapewnić uczestnictwo dzieci w zajęciach.
Ponadto: 1) znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu,
2) respektować ustalenia pracowników przedszkola
3) ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju dziecka,
4) zapewnić regularne i punktualne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu, i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni,
5) przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, zgodnie z Procedurą przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola Niepublicznego Sielankowo, w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach pracy placówki, w wysokości ustalonej przez dyrektora - dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki,
a) osoba upoważniona zobowiązana jest okazać na prośbę nauczyciela przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice/prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę,
6) przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, a w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne, niezwłocznie odebrać dziecko z przedszkola
7) informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych, stwierdzeniu u dziecka pasożytów i o chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
8) uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
9) na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
10) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola oraz innych miejscach wskazanych przez dyrektora przedszkola.
11) terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i wybrane zajęcia dodatkowe, zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z organem prowadzącym,
12) zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie potrzeby.
13) kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki
ROZDZIAŁ 6. ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 19
Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola;
2) dyrektor do spraw administracyjno-organizacyjnych
§ 20 Dyrektor
1. Funkcję dyrektora przedszkola może pełnić osoba będąca organem prowadzącym lub wyznaczony pracownik wskazany przez organ prowadzący lub nauczyciel mianowany/dyplomowany.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
3. Kompetencje dyrektora przedszkola:
1) kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną przedszkola,
2) decydowanie wspólnie z dyrektorem ds. administracyjno-organizacyjnych o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych,
3) gospodaruje majątkiem przedszkola i dba o powierzone mienie
4)współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz instytucjami i placówkami oświatowymi, kulturalnymi i edukacyjnymi a także instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,
5) przygotowuje zmiany do statutu i uzgadnia je z organem prowadzącym przedszkole, Po uzgodnieniu zmian w statucie z organem prowadzącym przedszkole, dyrektor podpisuje statut;
6) prowadzenie naboru, przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami,
7) podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego,
8) kierowanie i zarządzanie przedszkolem oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych pracownikom przedszkola,
9) ustalenie zakresu obowiązków osoby, która reprezentuje placówkę i dyrektora w przypadku jego nieobecności,
10) delegowanie uprawnień w przypadku nieobecności dyrektora przedszkola.
11) odpowiada za wykonywanie obowiązku związanego z Systemem Informacji Oświatowej;
14) tworzy, po pozytywnym zaopiniowaniu przez organ prowadzący przedszkole, dodatkowe stanowiska kierownicze w przedszkolu;
16) ustala ramowy rozkład dnia, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
18) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
19) ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności statutowej przedszkola oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją
20) zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola
21) dopuszcza do użytku programy wychowania przedszkolnego
22) zatwierdza realizację innowacji pedagogicznych
23) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
24 )zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych i odpowiada za poziom ich realizacji,
25) koordynuje działania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie ustalonym z organem prowadzącym przedszkole;
26) odpowiada za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym za realizację opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
27) ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności statutowej przedszkola oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;
28) zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola;
29) powiadamia dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zmianach w tym zakresie;
30) na wniosek rodziców może zezwolić w drodze decyzji na spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
4.W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z organem prowadzącym przedszkole i organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
5. Dyrektor może współdziałać z uczelniami w organizacji praktyk pedagogicznych.
6. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
7. Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
8. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go dyrektor ds. administracyjno-organizacyjnych lub inny nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący przedszkole.
9. Dyrektor może powoływać zespoły np.: pedagogiczny, pomocy PPP, promocji itp.
10. Dokonuje oceny pracy nauczycieli
11. Wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli
10. Do kompetencji dyrektora do spraw administracyjno-organizacyjnych należy:
1) reprezentowanie przedszkola na zewnątrz,
2) współpraca z dyrektorem przedszkola, rodzicami/prawnymi opiekunami oraz instytucjami i placówkami oświatowymi, kulturalnymi i edukacyjnymi a także instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,
3) prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola,
4) ustalanie wspólnie z organem prowadzącym składników i wysokości opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz za uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych i innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola,
5) zarządzanie finansami, infrastrukturą przedszkola
6) zarządzanie personelem
7) nadzór na prawidłowym pobieraniem i rozliczaniem opłat za przedszkole od rodziców
8) dbanie o rzetelne prowadzenie księgowości we współpracy z zewnętrznym biurem rachunkowym
9) rekrutacja i zatrudnianie pracowników wraz z dyrektorem przedszkola, prowadzenie akt osobowcyh
10) tworzenie grafików pracy, kontrola czasu pracy
11) zarządzanie umowami i dokumentacją w raz z dyrektorem przedszkola
12) nadzór nad stanem technicznym budynku
13) organizacja bieżących napraw i konserwacji
14) zamawianie artykułów biurowych, spożywczych, środków czystości i innych niezbędnych do funkcjonowania przedszkola.
15) nadzór na pracami porządkowymi
16) zapewnienie zgodności z przepisami BHP i PPOŻ
17) współpraca z sanepidem
18) wsparcie działań marketingowych w celu pozyskania nowych podopiecznych
19) współpraca z rodzicami
ROZDZIAŁ 7. ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 24 Organizacja i czas pracy przedszkola
1. Przedszkole jest placówką wielooddziałową posiadającą trzy lokalizacje
2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
3. W przedszkolu można utworzyć łącznie 9 oddziałów.
4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
5. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wniosek dyrektora przedszkola.
6. Przedszkole czynne jest w dni robocze w godzinach od 7.00 do 17.30 (placówka przy ul. Sportowej i Piaskowej – w godzinach 7.00-17.00)
7. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań. Dyrektor może uwzględnić propozycje rodziców dzieci danego oddziału.
8. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
9. Dodatkowo w przedszkolu zatrudnia się pomoc nauczyciela, które współpracują z nauczycielami w realizacji ich zadań.
10. Przedszkole odpowiednio do potrzeb środowiskowych udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej i może prowadzić kształcenie specjalne dla dzieci niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
11. W przedszkolu mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka – za zgodą organu prowadzącego przedszkole.
12. Dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych w przypadku dużej absencji dzieci w okresie wakacyjnym, a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji nauczyciela spowodowanej chorobą czy innymi przypadkami losowymi
13. W szczególnych sytuacjach, decyzją dyrektora, przedszkole może ustalić jedną z placówek (Rąbień ul. Pańska 15 lub Aleksandrów Łódzki ul. Piaskowa 56/58, lub Aleksandrów Łódzki ul. Sportowa 29/31) jako dyżurującą, kierując się frekwencją dzieci w danym okresie, planowanymi remontami i innymi czynnikami.
14. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
15. Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz w dniach wyszczególnionych w aneksie do umowy zawartej z Rodzicami.
§ 25 Formy pracy
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych przez dyrektora i wpisanych do przedszkolnego zestawu programów.
2. Programów własnych opracowanych przez nauczycieli.
3. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
5. Formami pracy w przedszkolu są:
1) zajęcia i zabawy dowolne;
2) zajęcia obowiązkowe:
a) codzienne zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym zaplanowane i kierowane przez nauczyciela,
b) czynności samoobsługowe i prace użyteczne dzieci,
c) spacery,
d) wycieczki,
e) uroczystości przedszkolne;
3) sytuacje okolicznościowe.
6. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć dydaktycznych wg przyjętego programu, zajęć religii, zajęć dodatkowych i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
7. Czas trwania zajęć w zakresie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej to 45 minut. Prowadzenie tych zajęć może być w czasie dłuższym lub krótszym odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci.
ROZDZIAŁ 8. DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA
§ 26 Dokumentacja przedszkola
1. Przedszkole posiada plan pracy na każdy rok
2. W przedszkolu mogą być ustalone dodatkowe procedury i regulaminy wewnętrzne.
3. Regulaminy i procedury wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu i przepisami prawa
4. W przedszkolu ustalono standardy ochrony dzieci
5. Przedszkole przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27 Dokumentacja przebiegu pracy pedagogicznej
6. Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć przedszkola, dzienniki zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej i dzienniki zajęć dodatkowych.
7. Do dzienników zajęć przedszkola wpisuje się:
1) ramowy rozkład dnia;
2) realizowane w oddziale programy;
3) w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci;
4) datę i miejsce urodzenia;
5) nazwiska i imiona rodziców;
6) adres zamieszkania dziecka i rodziców;
7) numery telefonów rodziców oraz adres poczty elektronicznej;
8) obecność na zajęciach w poszczególne dni miesiąca;
9) tematykę zajęć - fakt przeprowadzenia zajęć potwierdza nauczyciel własnoręcznym podpisem;
10) ilość dni obecnych i nieobecnych w przedszkolu w danym miesiącu;
11) wycieczki i ważne wydarzenia z życia grupy;
12) obserwacje i kontrole dyrektora.
8. Dzienniki pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczą dokumentowania form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych. Do dzienników pomocy psychologiczno-pedagogicznej wpisuje się:
1) formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rodzaj zajęć rewalidacyjnych;
2) nazwiska nauczycieli, specjalistów prowadzących zajęcia;
3) nazwiska i imiona dzieci;
4) oddział, do którego uczęszczają dzieci;
5) indywidualny lub grupowy program pracy;
6) tygodniowy plan zajęć;
7) obecność na zajęciach;
8) data, czas trwania i temat zajęcia – podpis nauczyciela lub specjalisty potwierdzający odbycie zajęć;
9) po każdym półroczu ocena postępów i wnioski do dalszej pracy;
10) informacje o kontaktach z osobami i instytucjami;
11) kontrole i obserwacje dyrektora.
8. Dzieci objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub kształceniem specjalnym posiadają indywidualną dokumentację zawierającą m.in. opinie, orzeczenia, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wielospecjalistyczne oceny funkcjonowania dziecka, dodatkowe badania przeprowadzone przez lekarzy i specjalistów;
9. Przedszkole dokumentuje obserwacje pedagogiczne dzieci w odrębnych arkuszach dla każdego dziecka;
10. Praca dydaktyczno- wychowawcza nauczycieli jest planowana - nauczyciele sporządzają plany pracy na okres czasu ustalony przez dyrektora przed rozpoczęciem roku szkolnego lub w przypadku projektów – instrukcje projektów.
9. Poprawki w dziennikach dokonuje się kolorem czerwonym poprzez skreślenie, poprawny wpis kolorem czerwonym, wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę poprawiającą.
10. Dyrektor przedszkola może ustalić także prowadzenie przez nauczycieli innej dokumentacji.
ROZDZIAŁ 9. OPŁATY
§ 28 Zasady odpłatności za pobyt w przedszkolu
1. Usługi świadczone w przedszkolu są odpłatne. Opłata składa się z opłaty wpisowej, opłaty stałej tzw. czesnego oraz opłaty za żywienie.
2. Opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący przedszkole.
3. Dotacje uzyskane z gmin przeznaczone są na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola.
4. Opłaty za przedszkole uiszczane są nie później niż do 5 dnia każdego miesiąca na konto przedszkola lub do kasy przedszkola
5. W przypadku nieterminowego regulowania należności, naliczane będą odsetki w wysokości określonej w umowie cywilno-prawnej.
6. W wyjątkowych sytuacjach za zgodą organu prowadzącego dopuszcza się rozliczanie opłaty stałej w pobycie dniowym ( wysokość opłaty ustala organ prowadzący)
7. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący:
a) Kwota do zapłaty wyliczana jest przez pomnożenie kosztu posiłków przez ilość dni obecności dziecka w przedszkolu,
b) Stawka żywieniowa nie jest naliczana w przypadku zgłoszenia nieobecności dziecka (w sposób określony w umowie) najpóźniej w dniu nieobecności do godziny 8.30
7. Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
1) wpisowego
2) czesnego
3) opłaty za wyżywienie – jednakowej dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola
4) opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych
8. Wpisowe płatne jest jednorazowo, przy zapisaniu dziecka do przedszkola. Opłata wpisowego gwarantuje dziecku miejsce w przedszkolu.
9. Czesne pobierane jest przez okres gotowości świadczenia usługi opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przez przedszkole tj. przez okres 12 miesięcy.
10. W przypadku gdy do przedszkola uczęszcza rodzeństwo, na młodsze dziecko udzielana jest zniżka w wysokości 10% czesnego (opłaty stałej). Zniżka udzielana a jest na okres jednoczesnego pobytu rodzeństwa w przedszkolu.
11.Na życzenie rodziców w przedszkolu mogą być wprowadzone jeszcze inne dodatkowe zajęcia. Zajęcia te są płatne.
12. Opłaty za zajęcia z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola uczestnicy regulują w kasie na terenie placówki najpóźniej w dniu, w którym skorzystali z danej formy.
13. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki bądź do kasy przedszkola.
14. W szczególnych sytuacjach, na wniosek dyrektora kwota czesnego może ulec zmniejszeniu. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmuje organ prowadzący.
15. Zwolnienie z opłaty stałej tzw. czesnego możliwe jest tylko w uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek rodziców. Decyzję o zwolnieniu, po rozpatrzeniu wniosku, wydaje dyrektor przedszkola po uzgodnieniu z organem prowadzącym,
ROZDZIAŁ 10. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
1. Dyrektor przedszkola za porozumieniem dyrektora do spraw administracyjno-organizacyjnych zatrudnia w przedszkolu nauczycieli, pomoce nauczycieli, specjalistów, oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
2. Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi, zatrudniani są na podstawie umowy o pracę w oparciu o przepisy prawa lub inną umowę cywilno-prawną.
§ 29 Nauczyciele
1. Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
2. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym odpowiednim do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Kwalifikacje te są określone w odrębnych przepisach.
3. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z dopuszczonym programem wychowania przedszkolnego, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
4. Nauczyciel jest równocześnie wychowawcą grupy.
5. Do zakresu zadań nauczyciela należy:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
2) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
3) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w indywidualnej teczce, zawierającej m.in. arkusz potrzeb i kompetencji dziecka;
5) ustalanie wniosków do indywidualizacji oddziaływań ze względu na potrzeby i możliwości dzieci, w tym trudności, deficyty oraz zainteresowania i uzdolnienia;
6) dokonanie analizy gotowości do nauki w szkole w odniesieniu do dzieci, które są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz dzieci których rodzice złożyli wniosek do dyrektora przedszkola najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok szkolny, w którym te dzieci mogą rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
7) wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
8) stosowanie metod i form wychowania przedszkolnego;
9) włączanie do praktyki pedagogicznej twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
10) współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, inną, odpowiednią do potrzeb i sytuacji społecznej dziecka;
11) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
12) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę powierzonej sali przedszkolnej;
13) udział w pracach zespołów zadaniowych zgodnie z powołaniem dyrektora;
14) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
15) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie ze statutem;
16) zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
17) realizacja wniosków i zaleceń dyrektora oraz osób kontrolujących;
18) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających z bieżącej działalności placówki.
5. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu wspierania rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom dyrektor i nauczyciele. Kompetencji takich nie posiadają pracownicy niepedagogiczni;
6. Nauczyciel współpracuje z nauczycielem współprowadzącym grupę w zakresie planowania pracy, realizacji oraz analizy podjętych działań, ustalania i wdrażania wniosków odnoszących się do grupy oraz poszczególnych dzieci;
7. Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznym oraz specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci;
8. Nauczyciel ma prawo:
1) wyboru lub opracowania programu;
2) doboru pedagogicznych zasad, metod i form pracy odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
3) rozwoju i awansu zawodowego;
4) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
9. Nauczyciel dokonuje ewaluacji pracy własnej oraz wdraża podjęte wnioski na rzecz własnego rozwoju zawodowego.
10. Praca nauczyciela podlega ocenie zgodnie z odrębnymi przepisami.
11. Nauczyciel jest obowiązany do dostępności w przedszkolu w wymiarze ustalonym przez dyrektora przedszkola
§ 30 Specjaliści
1. Przedszkole zatrudnia specjalistów do realizacji zadań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej m.in. psychologa, pedagoga, logopedę, terapeutę pedagogicznego, pedagoga specjalnego.
2. Kwalifikacje, normy zatrudniania i szczegółowe zadania specjalistów określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole może dodatkowo zatrudniać nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia i wychowania dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Sytuacje, które pozwalają na zatrudnianie tych nauczycieli w przedszkolu, ich kwalifikacje i szczegółowe zadania określają odrębne przepisy.
5. Specjalista i nauczyciel współorganizujący kształcenie i wychowanie ma obowiązek udziału w pracach zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i nauczycielom, w tym przez prowadzenie warsztatów, szkoleń, porad i konsultacji.
6. Specjalista i nauczyciel współorganizujący kształcenie i wychowanie ma obowiązek planowania własnego rozwoju zawodowego w oparciu o wnioski wynikające z ewaluacji swojej pracy, podnoszenia swoich kompetencji zawodowych zgodnie z potrzebami przedszkola.
7. Specjalista i nauczyciel współorganizujący kształcenie i wychowanie odpowiada za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć, szanuje godność wychowanków, respektuje ich prawa i przestrzega ustalonych standardów ochrony dzieci.
8. Praca specjalistów i nauczycieli współorganizujących kształcenie i wychowanie specjalne podlega ocenie i odpowiedzialności dyscyplinarnej wg odrębnych przepisów.
§ 31 Pracownicy niepedagogiczni
1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi, w tym: pracownik dystrybucji i administracji, pomoc nauczyciela, pomoc kuchenna, pracownik gospodarczy
2. Podstawowym zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej realizującej swoje statutowe zadania, w tym utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
3. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor przedszkola i jest przekazywany do realizacji, co każdy pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
4. Każdy pracownik w relacjach z wychowankami przedszkola i ich rodzicami okazuje im szacunek, respektuje ich prawa i przestrzega ustalonych standardów ochrony dzieci.
5. Pracownicy niepedagogiczni, których zadaniem jest pomoc nauczycielom i specjalistom w opiece nad dziećmi w szczególny sposób czuwają nad bezpieczeństwem dzieci, szybko reagują na niebezpieczne sytuacje i zgłaszają nauczycielom i specjalistom zauważone zagrożenia.
6. Odpowiednio do przydziału obowiązków, pracownicy niepedagogiczni pomagają dzieciom m.in. w czynnościach higienicznych, samoobsługowych podczas posiłków, pobytu w ogrodzie oraz podczas wyjść poza teren przedszkola.
7. Wszyscy pracownicy są zobowiązani natychmiast reagować na:
1) wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci;
2) osoby postronne, przebywające na terenie przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
8)Obowiązki pracowników niepedagogicznych - pomoc nauczyciela:
1) podlega bezpośrednio dyrektorowi,
2) współpracuje z nauczycielem w zapewnieniu dzieciom opieki i bezpieczeństwa oraz pomaga nauczycielowi w realizacji zadań statutowych i programowych, w tym:
a) bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal,
b) pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na spacer,
c) sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych itp.,
d) pomaga przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
e) pomaga w innych sytuacjach tego wymagających,
f) ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycieli np. pobytu w toalecie, itp.
ROZDZIAŁ 11. WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 32 Zasady rekrutacji i pobyt dzieci w przedszkolu
1. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3- 7 lat.
2. Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny, następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami rodzicami/prawnymi opiekunami, a dyrektorem przedszkola lub przedstawicielem organu prowadzącego po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. formularza zgłoszenia, podpisanego przez rodziców / opiekunów prawnych oraz wpłacie przez rodziców wpisowego. Istnieje możliwość podpisania umowy z jednym rodzicem, jeśli dyrektor przedszkola jest w posiadaniu dodatkowych dokumentów regulujących te kwestie.
3. O przyjęciu do Przedszkola decyduje kolejność składania wniosków z tym, że pierwszeństwo mają dzieci kontynuujące zajęcia z poprzedniego roku szkolnego i rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.
4. W ciągu roku do przedszkola przyjmuje się dzieci, o ile są wolne miejsca.
5. Decyzje w sprawie przyjęcia dziecka do przedszkola podejmuje dyrektor przedszkola.
6. O przyjęciu dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor przedszkola.
7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku
8. Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, występuje w przypadkach przewidzianych umową i jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.
9. Dziecko może przebywać w przedszkolu od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 2,5 roku, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
10. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
11. Dzieci w wieku 6 lat jest objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Obowiązek ten zaczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat,
12. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola dodatkowo nie dłużej niż jeden rok. W tym przypadku rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani dostarczyć odroczenie od obowiązku szkolnego wydane przez dyrektora szkoły w obwodzie której mieszka dziecko.
13. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły obwodu, w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. Formą powiadomienia jest pisemny wykaz dzieci sporządzony i przekazany do 30 września każdego roku szkolnego.
14. Dyrektor przedszkola na wniosek rodziców jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego „zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
15. Dyrektor przedszkola prowadzi rejestry wydanych zaświadczeń o spełnianiu obowiązku przedszkolnego przez dzieci uczęszczające do przedszkola, legitymacji przedszkolnych dzieci niepełnosprawnych, e- legitymacji dzieci niepełnosprawnych.
§ 33 Procedura dotycząca skreślania dziecka z listy wychowanków
1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola, w szczególności gdy rodzice / prawni opiekunowie:
a) nie przestrzegają postanowień obowiązujących w placówce, zawartych w statucie i umowie, wpływają negatywnie na pracę placówki, naruszają zasady współżycia społecznego, zakłócają spokój i porządek w placówce, dopuszczają się braku poszanowania lub niszczenia mienia placówki;
b) nie wywiązują się z obowiązku terminowego uiszczania obowiązujących w placówce opłat – wg zasad zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej,
c) zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, które mają wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu,
d) mimo upomnień pracowników przedszkola będą przyprowadzać dzieci chore/z wyraźnymi symptomami choroby,
e) w przypadku, gdy zaistnieje brak współpracy pomiędzy rodzicami / prawnymi opiekunami a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
f) dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
g) na wniosek rodzica
a) Od decyzji dyrektora służy rodzicom/prawnym opiekunom dziecka odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole.
b) Decyzja organu prowadzącego przedszkole jest ostateczna.
§ 34. Ochrona dzieci, ich prawa i obowiązki
1. W przedszkolu przestrzegana jest konwencja o prawach dziecka. Przedszkole uznaje, iż dziecko wymaga specjalnej opieki i ochrony. Ma ono niepodważalne prawa, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, rozwój osobowości i samorealizację.
2. W przedszkolu wdrożone zostały standardy ochrony dzieci co oznacza, że przedszkole zabezpiecza prawa dziecka i jest zaangażowane w ochronę dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy.
3. Dzieci mają prawo w przedszkolu do:
1) opieki i pomocy ze strony dorosłych;
2) bezpiecznych i higienicznych warunków;
3) korzystania z posiłków i zaspokajania łaknienia;
4) poszanowania ich godności osobistej i nietykalności;
5) akceptacji i szacunku;
6) zabawy jako podstawowej formy aktywności;
7) właściwie zorganizowanego procesu opieki, wychowania oraz nauczania-uczenia się zgodnie indywidualnymi potrzebami i możliwościami;
8) wyrażania własnych myśli, pragnień i potrzeb;
9) aktywności i wyrażania swoich inwencji twórczych;
10) bezkonfliktowego rozwiązywania problemów;
11) pozytywnego wzmacniania przez dorosłych;
12) spokoju i wypoczynku;
13) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej;
14) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wspomagania rozwoju i edukacji;
15) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
16) jasnego przekazu komunikatów i oczekiwań oraz czytelnych zasad.
4. W przedszkolu nie wolno stosować wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
5. Przedszkole pomaga zrozumieć, że funkcjonowanie w społeczeństwie, także w grupie przedszkolnej to nie tylko prawa, ale obowiązki. Dzieci mają obowiązek:
1) przestrzegać zawartych umów dotyczących sposobu zachowania, w tym zasad bezpieczeństwa;
2) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela;
3) szanować mienie przedszkola;
4) zachowywać porządek i czystość;
5) zgodnie współdziałać w zespole;
6) szanować prawa innych, w tym do zabawy;
7) szanować wytwory pracy innych – dzieci i dorosłych;
8) stosować formy grzecznościowe;
9) akceptować indywidualność każdego dziecka;
10) przestrzegać zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych;
11) polubownie rozwiązywać konflikty;
12) dbać o swój wygląd;
13) informować nauczyciela o oczekiwaniach, potrzebach, problemach i niebezpieczeństwach.
§ 35. System motywowania do zachowań pożądanych
1) W przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody społeczne i rzeczowe:
2) nagrody:
a) pochwala indywidualna,
b) pochwala wobec grupy,
c) pochwala przed rodzicami,
d) dostęp do atrakcyjnej zabawki,
e) dyplom uznania,
f) drobne nagrody rzeczowe,
g) przewodzenie w zabawie;
3) nagradzamy za:
a) stosowanie ustalonych zasad i umów,
b) wysiłek włożony w wykonana prace,
c) wywiązanie się z podjętych obowiązków,
d) bezinteresowną pomoc innym,
e) aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
1. Dzieci znają zasady dezaprobaty za nieprzestrzeganie ustaleń:
1) konsekwencje złego zachowania:
a) upomnienie słowne indywidualne,
b) upomnienie słowne wobec grupy,
c) poinformowanie rodziców o przewinieniu,
d) odsunięcie od zabawy,
e) zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
f) rozmowa z dyrektorem;
2) konsekwencje stosowane są za:
a) nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
b) stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
c) zachowania agresywne,
d) niszczenie wytworów pracy innych,
e) celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
ROZDZIAŁ 12. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36 Inne postanowienia
1. Obsługę księgową przedszkola prowadzi zewnętrzna firma zatrudniona przez organ prowadzący.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole posiada swoje logo i pieczęć,
4. Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej. Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 38
. Sytuacje szczególne - zawieszenie zajęć w przedszkolu
1. Zajęcia w przedszkolu mogą być zawieszone na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1–3 w przypadkach i trybie określonych w odrębnych przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny.
2. W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu na okres powyżej dwóch dni, organizuje się zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 2.
4. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
5. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
1) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem w tym poprzez pocztę elektroniczną i komunikatory;
2) przez podejmowanie przez dziecko odbywające obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne aktywności określonych przez nauczyciela oddziału, w tym na kartach pracy oraz zadań przesłanych drogą elektroniczną do wykonania;
3) poprzez podejmowanie przez dzieci wybranych aktywności spośród propozycji umieszczanych na stronie internetowej przedszkola w zakładkach poszczególnych grup wiekowych;
4) w inny sposób ustalony przez nauczyciela oddziału z rodzicami, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania, w tym:
a) wydrukowanie opisu aktywności, ćwiczeń i zadań do odbioru przez rodziców w przedszkolu w ustalonym terminie,
b) dostarczenie dzieciom do domu wydrukowanych opisów aktywności, ćwiczeń i zadań.
6. Dzieci odbywające obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne realizują wskazane zadania i zajęcia w czasie nie krótszym niż 15 minut i nie dłuższym niż 45 minut dziennie.
7. Dzieci objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną mają zapewniony kontakt ze specjalistą, który przekazuje wskazówki, ćwiczenia i zadania do wykonania we współpracy z rodzicami.
8. Zadania wykonane w okresie kształcenia na odległość z wykorzystaniem kart pracy i inne wytwory powinny być gromadzone przez dzieci w odrębnej teczce, z ewentualną pomocą rodziców.
9. W przypadku organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przez okres powyżej 30 dni, dyrektor przedszkola zapewnia dzieciom i rodzicom, w miarę ich potrzeb i możliwości organizacyjnych przedszkola, możliwość konsultacji z nauczycielem oddziału w bezpośrednim kontakcie.
10. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor przedszkola informuje:
1) organ prowadzący przedszkole;
11. W przypadku dziecka, który z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor, na wniosek rodziców dziecka, może zorganizować dla tego dziecka zajęcia na terenie danego przedszkola lub innego przedszkola na terenie gminy.
12. Statutowe czynności dyrektora i innych organów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola mogą być podejmowane w okresie czasowego zawieszenia zajęć w sposób ustalony przez dyrektora adekwatnie do sytuacji i bieżących potrzeb:
1) na terenie przedszkola;
2) za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności,
13. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola rodzice i inne podmioty środowiska lokalnego współpracujące z przedszkolem mogą komunikować się i załatwić niezbędne sprawy drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków łączności.
§ 38.
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dyrektora, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Statut podaje się do wiadomości poprzez:
1) umieszczenie na stronie internetowej przedszkola;
2) zapoznanie z treścią statutu pracowników przedszkola podczas zebrania oraz zapoznanie rodziców podczas zebrania ogólnego rodziców lub zebrań grupowych;
3) udostępnienie tekstu statutu przez dyrektora na żądanie podmiotom przedszkola i organom kontrolującym na terenie placówki.
3. Zmiany w statucie przygotowuje i wprowadza dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii pracowników przedszkola i w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole.
4. W celu zapewnienia czytelności statutu, po każdorazowym wprowadzeniu zmian w statucie zatwierdzonych przez organ prowadzący, wprowadza się jego tekst jednolity.
§ 38a Skargi i wnioski
1. Skargi i wnioski można składać do dyrektora w formie papierowej lub ustnie w godzinach pracy dyrektora lub elektronicznie.
2. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników przedszkola.
3. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia i usprawnienia organizacji pracy przedszkola, ochrony i lepszego zaspokajania potrzeb wychowanków przedszkola.
4. Skargę lub wniosek, które nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej, pozostawia się bez rozpoznania.
5. Jeżeli z treści skargi nie wynika dokładnie jej przedmiot, wówczas osoba, która ją złożyła, w ciągu siedmiu dni od doręczenia pisma wzywa się, by dołączyła wyjaśnienia lub uzupełniła jego treść. Jeśli skarżący nie usunie tych braków, jego skarga nie zostanie rozpoznana.
6. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
7. Wnioski są rozpatrywane przez dyrektora w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc.
8. Skargi są rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty złożenia skargi, za wyjątkiem gdy skargę złożył poseł, senator lub radny – tu obowiązuje termin 14 dni.
9. Szczegółowy tryb rozpatrywania skarg określa przyjęta przez dyrektora przedszkola procedura rozpatrywania skarg.
§ 39
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
2. Tekst statutu wchodzi w życie z dniem 01.04.2025r.
Agnieszka Krata-Dzierzgwa
Dyrektor Przedszkola
Krzysztof Nowak
Organ Prowadzący Przedszkole